Mengenai GST, dimana kawasan2 kerisauan kita?
1)
Dari sudut konsentrasi dana
dalam tangan kerajaan- berdepan lah dengan kenyataan, bahawa kita tidak percaya
kepada BN bila mengendalikan wang rakyat.
2)
Dari sudut agihan pendapatan-
ternyata priority utama kerajaan ialah membanyakkan wang dalam tangan, tidak
peka keatas impak kepada golongan pendapatan rendah khas nya orang Melayu
3)
Impak inflasi
4)
Penguncupan kuasa beli akan
mengakibatkan permintaan yang kurang mengakibatkan kelembapan pertumbuhan
ekonomi.
Hujjah yang paling seronok dugunakan oleh ahli parlimen BN ialah ,
jika 160 buah negara dalam dunia ini mengunakan GST, tentulah ia bagus; ada benar dan ada tidak benar. 160 negara
menggunakan nya ialah tanda semua kerajaan 160 buah negara tersebut mahukan lebih
banyak wang dalam tangan mereka. Negara yang korap dan rasuah, negara tin pot
dictator, negara kaya yang demokractik, neara yang mempunyai pendapatan per
kapita yang tinggi, semua mahukan wang lebih banyak dalam kantong mereka. Bukan
kerana ia semestinya baik untuk rakyat, tapi ianya keadah baik untuk membanyakkan
dana keajaan. Sama ada ia baik untuk rakyat, bergantung kepada kualiti kerajaan
dan kualiti pengurusan wang tersebut.
Maka, jika sumber kekuatan hujjah penyokong GST ialah menunjukkan
bahawa ada 160 buah negara dalam dunia ini yang melaksanakan GST, yang
menyamakan Malaysia engan 160 negara itu ialah, kerajaan Malaysia sebenarnya
mahukan lebih banyak wang dalam kantong mereka?
Kita mesti tanya sebab2 mengapa kerajaan mahukan lebih banyak wang
dalam kantong mereka? GST menambahkan antara 22 hingga 33 billion setahun
kepada kantong.
Kepada seorang ekonomis, ini suatu perkara yang merunsingkan. Sebab konsentrasi
kuasa wang yang banyak dalam tangan kerajaan. Prinisp nya ialah, wang rakyat
lebih selamat dalam tangan rakyat sendiri dari meletakkan wang tersebut dalam
tangan orang lain.
Rekod kerajaan macam mana? Rekod kerajaan sejak 1998 ialah belanja
lebih dari pendapatan. Budaya belanja berhemah tidak ada dalam kamus kerajaan
kita. Hutang kerajaan dari sudut peratusan GDP sudah hampir 55% ceiling. Ceiling
ini ditetapkan oleh akta pinjaman dan akta pendanaan kerajaan 1983.
Bukan artbitrary. Bab yang arbiitrary ialah ceiling ini sudah
ditukar 3 kali sejak 2003. Semasa itu sabahat saya dari Rompn menteri kewangan
2 menetapkan ia pada 40%. Kemudian masuk Noor Mohd yaakob taruh pada tahap 45%.
Sekarang Husni Hanazliah menetapkan pada 55%. Maka bab arbitrary ialah pada bahagian
menukar sesuka hati.
Berbalik kepada perkara yang dirunsingkan oleh ekonomis apabila
banyak wang berada dalam tangan kerajaan. Mengikut lapuran kastam, ianya menambah
22 billion setahun. Kajian lain menunjuukan 33 billion. Beza beza ini
diterangkan oleh keberkesanan pengutipan cukai GST. Kalau efisyen, maka lebh
banyak, kalau pihak kerajaan kautim dengan syarikat besar yang sudah biasa
tidak mahu bayar atau lari dari cukai, maka kurang lah hasil GST.
Apabila GST dilaknakan, kerajaan akan mempunyai bayak dana. Matlamat
mengurangkan deficit akan dilupakan. Dengan wang yang lebih, kita dengar
sendiri dari ahli2 BN, kita akan dapat bantu rakyat. kita boleh pindahkan wang
dari yang kaya kepada yang memerlukan. Hujjah sebegini memang menarik dan
popular. Tapi duit syiling itu ada dua permukaaan. Konsentrasi wang yang banyak
memang boleh di gunakan untuk perkara yang berfaedah kepada rakyat, tapi boleh
juga digunakan untuk pembaziran.
Ini yang menakutkan dari sudut ekonomi- pembaziran. Ianya akan
menjauhkan lagi objektif mengurangkan deficit. Sebab kerajaan ada rekod yang
buruk dalam perkara ini. Kita boleh buat jejambat overhead RM50 juta, kta
hendak belanja RM340 juta. Kita boleh beli AFV pada harga pasaran RM3.5juta
seunit kita belanja hampir RM8 billion untuk 257 biji yakni RM30juta se unit. Kita
boleh beli helicopter yang harga pasaran RM85juta/unit, kita beli 12 unit pada
harga RM193 juta seunit. Kita plan nak bina PV pada RM350juta seunit, kita
pilih nak buat 6 buah LCS pada harga RM1.5billion seunit.
Ini yang menakutkan mana2 ahli ekonomi. Pembaziran dan penggunaan
wang yang tidak optimal.
Ahli2 BN boleh kata- itu belum lagi terjadi. Tapi rekod kerajaan
yang ada sekarang, menunjukkan bahawa kebaranglkalian terjadi demikian lebih
tinggi dari keberangkalian tidak melakukan nya. kita akan menyeberangi jambatan
bila tiba masa nya. sayang sekali jambatan menghubungi financial discipline dan
financial prudence sudah dibakar lama.
habis tu kerajaanselangor banyak duit dlm tangan tu bahaya la?
ReplyDeleteanon 07:47
ReplyDeletekamu ni faham tak tulisan ini? bukan penulis kata duit dalam kantong banyak itu baik atau tidak bergantung kepada kuali kerajaan dan kualiti pengurusan kewangan.
yang la la belakang tu- kamu ni budak hingusan ke?
Dato,
ReplyDeleteMay I use the analogy of a human body to seek your enlightenment.
Assuming your body defense system is weak and is unable to provide you the defense that you need.
In addition to that your body system began to fail one after another.
What will happen?
Is it the same as AIDS?
Now back to the reality of our nation.
Are our current system failing? Is our defense weak?
Is there any hope of recovery? Or the better question is our nation having "AIDS" and at which stage?
Di pejabat saya di Pulau Pinang, apabila kerajaan pusat umum untuk menaikkan harga petrol, tarif elektrik dan GST mereka membisu seribu bahasa. Apabila kerajaan DAP bercadang untuk menaikan tarif air negeri, mereka bising dan mengeluh. Pelik la orang kita ni. Nak marahpun berpilih-pilih parti mana.
ReplyDeleteGST = "Grab, Steal & Take" tax dari orang miskin!
ReplyDeletebodoh bebenor anom 0704....
ReplyDeletebodoh punya statement @ anonymous , Cuma bagi tahu Selangor banyak duit dlm tangan bukan korek poket rakyat kerana TRANSPARENCY tetapi kerajaan BN kutipannya, diagihkan sesama kroni & orang atas Umno . Ikut track rekod sejak 1998 ........ apa cerita ?
ReplyDeletekalau nak komen baca dan fahamkan dulu jangan jadi nangoi2 umno baca utusex dan tenguk tv123 aja????
ReplyDeleteDato,
ReplyDeleteYg membimbangkan saya sangat2 adalah kesan GST kpd orang Melayu kampong dan pertengahan. Sekarang, anak orang kampong kebanyakannya melanjutkan pelajaran dengan menetap diasrama yang jauh dari kampong. Apabila anak memerlukan belanja siayah terbeban GST bagi tambang bas pergi balik kepekan, GST buat mengirim wang kpd anak dan anak kena GST terhadap tambang bas pergi balik kebank, dan mungkin juga GST terhadap khidmat berkait pengeluaran wang yang diterima. Bukan saja GST kena dibayar buat beberapa perkhidmatan yang terlibat, jumlah GST yg terlibat juga bergantung kpd jumlah wang yg dikirim. Keduanya, orang kampong akan lebih terbeban dalam proses menyelesai kan pemindahan harta pusaka mereka. Kalau sekarang masalah pemindahan harta pusaka hanya berbangkit dari kerenah menyelesai kan bahagian warisan, dengan GST masalah akan berganda dengan cukai yg akan berbangkit. Akibatnya, banyak tanah Melayu akan terpaksa dijual. Yang sedihnya, wang dari jualan tanah tersebut tidak akan dapat menyelesaikan masalah kewangan siwaris. Wangnya tidak akan bertahan lama kerana dia tiada lagi harta untuk bertapak. Ketiganya, hal yang sama juga akan menimpa nasib pemilik tanah Kampong Baru Kuala Lumpur. GST akan merompak sebahagian besar dari impian yang dijanjikan melalui pembangunan yang dirancang. Keempatnya, GST akan membunuh minat Melayu untuk terus melibatkan diri dalam urusniaga saham. Harus diingat Melayu yang mampu melibakan diri dalam urusniaga saham kerana inilah sahaja jalan yang ada buat kami untuk melabur untuk mendapatkan pulangan yang memuaskan dan tanpa riba. Namun, jika dikenakan GST 6% bagi belian dan jualan, apa lagi yang tinggal sebagai keuntungan?
Apa yang akan jadi kepada kami pesara yang tidak berpencen !!! Sejauh mana BRIM sebanyak RM 650 mampu membantu ?