Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday 8 January 2017

Ganyang KPF, ganyang Maruah Peneroka.



Khianat keatas FGV menjatuhkan maruah peneroka. Saya percaya inilah yang telah terjadi keatas peneroka. saya bukan anak peneroka- tapi saya berkecimpong dan bergaul dengan warga peneroka di Felda Chini, Pekan. Bertahun saya melakukan kegiatan politik disana dan sedikit sebanyak tahu akan gaya hidup dan pemikiran peneroka.
Bila isa samad ditegah oleh mahkamah daripada menjadi pengerusi KPF, dia meletakkan proxy nya sebagai Pengerusi. Isa samad bukan kakitangan felda. Dia juga bukan anak peneroka. Dia hanya cukgu sekolah yang mula nya enggan jadi wakil rakyat. Ketika itu elaun wakil rakyat kurang daripada gaji guru. Tengku Razaleigh yang menyokong Isa jadi wakil rakyat.
Hari ini Isa Samad kaya raya. Dia datang ke parlimen pakai kereta maserati. Ini tanda kejayaan Melayu. Orang Melayu pun berkata- apa salah nya jika Melayu pun pakai Maserati, Cina boleh? Maka semua orang Melayu mengagungkan kejayaan seperti ini.Somehow, orang Melayu kita ini tertarik dengan tokoh2 lanun dan pencuri.
Mesti ada kaitan positif antara kaya nya dia dengan kerjaya politik sebagai MB dan menteri. Rasmi( nature) kaitan tersebut, mungkin boleh dibincangkan dimasa lain. Penyelidik dari bidang statistik dan econometrics boleh lah buat kajian kaitan antara kerjaya politik dan kekayaan.
Hari ini kita hendak cakap mengenai koperasi permodalan felda (KPF)- jentera pelaburan bagi pihak peneroka. 112,000 peneroka. 220,000 ahli koperasi.  Pemilik 51% Felda Holdings( dahulu), memiliki kadang2 lebih 70% dalam beberapa syarikat.
Kebanggaan orang Felda. Seluruh negara. Kecuali yang diharamjadahkan oleh Najib. Mereka lah jebat si anak tani.
Hari ini, tidak lagi mampu membayar dividen seperti dahulu2 dalam belasan peratus. Hari ini terpaksa jual asset satu demi satu untuk terus membayar dividen. Jika tidak, mereka yang dahulu bersetuju memindahkan share KPF kepada FGV akan terdedah menjadi ejen dan barua Isa Samad dan Najib Razak. 
Duit RM2.2 billion mungkin telah lesap. Yang boleh ditunjukkan oleh KPF ialah ladang sawit di Sarawak yang terpaksa ada kos nya. Mengapa KPF tidak buka ladang ala felda disana jika sudah ada ladang besar?
Disini bising sangat hendak buka ladang untuk jenerasi ke2.
Ini  patut jadi bisnes model nya- KPF beli ladang besar dan buka estet ala felda. Jika KPF membeli, maka tanah2 kerajaan yang percuma itu, boleh di mohon oleh anak2 bangsa yang bukan jenerasi ke2 atau ke3 felda.  Kesian lah kepada anak kampong tradisional dan orang melayu yang miskin dalam bandar.
Sekarang nasi sudah jadi bubur. Apabila kamu menyediakan tempat tidur, maka terpaksalah kamu yang tidur diatas nya. KPF sudah tidak ada dan wang mengurang. Lama kelamaan KPF akan hilang semua.
Jika pengurusan KPF dilakukan oleh puak peneroka sendiri, ingat lah Najib tidak memandang kamu sebagai ada potensi. Itulah sebab nya KPF ditendang keluar dari FGV. Dia tahu KPF akan jahanam. Persepsi Najib keatas KPF sebegini adalah penghinaan keatas peneroka sendiri. 
Tapi peneroka kata tidak mengapa. Durian runtuh ada. Tahun ini dengar nya lagi banyak. sebagai umpan pilihanraya. orang Felda jual anak dan bini pun tidak mengapa. 
Tujuan Isa hendak jadi pengerusi KPF ialah untuk menguasai duit yang ada berbilion Ringgit dalam akaun KPF. Bila proksi nya dilantik, ada terma dalam perlantikan itu yang menyebut bahawa pegerusi KPF ada hak untuk membuat keputusan mengenai pelaburan atau perbelanjaan sebagai kata pemutus.
Peneroka tidak nampak bahawa Isa Samad letak proxy dalam KPF. Dia ada hak membuat keputusan akhir. KPF baru sahaja mendapat RM2.2 bilion sebagai imbuhan menyerahkan 51% share nya dalam felda holdings. Tapi isa mahu meletakkan tangan kotornya keatas wang tesebut.
Jadi apa yang diperlakukan keatas RM2.2 billion tersebut? Ada sebuah ladang sawit di Sarawak yang sudah berada agak lama dalam pasaran; harga nya antara RM750-800 juta. Tapi pengerusi KPF memutuskan untuk membeli ladang tersebut sebanyak RM1.2 bllion- kira2 RM400 juta tambahan.
Sudah tentu, ketika ini, Pengerusi KPF yang proxy Isa, menggunakan enterprise value per hectare.
Atau, adakah ini komisyen kepada beberapa orang?
Isa hendak memastikan bahawa setiap sen dari RM2.2 billion jangan dimanfaatkan oleh KPF dan peneroka.
Sesiapa yang hadhir dalam mesyuarat luar biasa meluluskan pemindahan saham KPF kepada FGV akan ingat suasana seperti orchestra mesyuarat tersebut. Seolah sudah diatur- ada kumpulan akan bersorak dan bertepuk tanda sokong, ada kumpulan yang mengeboo bila soalan yang tidak secocok dengan kehendak Isa Samad dimajukan. Ada kumpulan yang buat bising bila se2orang hendak mendapatkan mikrofon.Suasana mesyuarat tersebut macam mesyuarat parti MIC suatu ketika.
Semua sudah diaturkan supaya isa Samad berjaya memindahkan share KPF kepada FGV.
Lebihan wang dari RM2.2 billion tolak belian ladang sawit di Sarawak bagaimana diguna? Kemungkinan besar, lebihan digunakan untuk membeli saham FGV. Bayangkan ini- setelah ditendang keluar, KPF dipaksa membeli saham dalam syarikat yang menendang nya keluar. 
Saya tidak tahu, KPF ini ada maruah atau tidak. Setelah diperlaku demikian dan dihina, masih lagi mahu membeli saham FGV.
Sekarang KPF , setakat ogos 2016 ada 5.8% share dalam FGV. Ia memiliki 211.76 juta saham FGV yang hari ini bernilai RM338.8 juta sahaja. Jika 211.76 juta saham itu dibeli pada harga RM4.55 perbelanjaan KPF ialah RM963juta. Ertinya, KPF rugi atas kertas sebanyak RM 624 juta. Hilang sudah RM624 juta.
Peneroka tidak rasa apa2 kah? Pertama KPF ditendang keluar. Mereka dapat RM2.2 bilion sedangkan pasaran menilaikan pegangan KPF bernilai RM4 billion lebih. Ertinya, dengan RM2.2 bilion, KPF telah melepaskan peluang mendapat wang yang lebih, sebanyak RM2 billion. 
Kemudian, KPF dipaksa membeli ladang sawit Sarawak dengan harga yang tinggi yakni RM1.2 billion. RM400 juta terbang. Wang baki dari RM2.2 billion kemudian nya digunakan untuk membeli saham dalam FGV.
Kadang2 kita merasakan peneroka bodoh ini tidak berhak mendapat pembelaan dari sesiapa. Sebahagian peneroka diharamjadah, tidak ada pun perasaan setiakawan sesama peneroka.
Point yang saya hendak kata- peneroka individu berhentilah berhiba dan mengadu hal2 seperti pertelingkahan kadar perahan, bayaran yang tidak dijelaskan dalam bulan semasa, atau hutang dengan felda. Hutang itu adalah tanggung jawab peribadi.
Cara yang betul ialah menyertai usaha yang lebih besar untuk mengalahkan UMNO dan Najib. Sebabnya Felda, KPF menjadi apa yang mereka sekarang jadi ialah disebabkan angkara durjana Najib Tun razak.Terima lah kenyataan bahawa Felda, FGV dan KPF telah disundal oleh Najib dan geng2 nya.
Sehinggalah orang Felda mengaitkan musibah yang melanda mereka hari ini dengan pemerintah yang ada sekarang dan menyertai usaha lebih besar diluar sana, keadaan orang Felda tidak akan beruba.
Hiduplah peneroka dibawah rejim Perompakrasi! Wawasan UMNO ialah Perompakrasi. Balun selagi sempat! 

10 comments:

Anonymous,  8 January 2017 at 10:59  

Isa Samad mesti tentu balik kampong,dan sendiri tanam jagung.Banyak banyak bodoh serupa lembu dia.Kalau dia buat business pakai duit sendiri,mesti keluarga nya,anak anak dan bini mesti makan jagun tiap2 hari.

Kamal 8 January 2017 at 12:44  

Adusss Tok SAK... Apasal tok tulis camni... sebagai generasi ke2 felda saya terasa bangangnya setelah dibangangkan oleh perompakrasi ini...

Anonymous,  8 January 2017 at 20:36  

Isa Samad was already a very corrupted man,before he even became chairman of Felda and FGV.He was found guilty of money politics and kicked to the curb.How can a MB on a gomen's salary afford to spent tens of millions MR buying votes for party elections?Unless of course he is a very corrupted public official.How many senior politicians of the thousands in Umno/BN are not corrupt?Maybe one can count these innocent politicians by the fingers of one's hand?

So,if a man found guilty of corruption can be appointed to a position of power and greed,is it not like putting Thamby Chik to babysit teenage girls?

Anonymous,  8 January 2017 at 20:59  

Peneroka 10 kali lebih bodoh lagi di bodohkan. termasuklah anak anak peneroka. yang belajar tinggi tinggi tapi tak pandai jaga harta dan keluarga. senang kena tipu.

Anonymous,  8 January 2017 at 22:33  

Kesian para peneroka Felda. Nanti dekat pru14 akan adalah durian runtuh beberapa ribu ringgit utk peneroka Felda bangang kita supaya mereka mengundi UMNO lagi. Najib hanya habis 2-3 juta saja utk peneroka banggang itu dan bila menang PRU 14 nanti akan balun lagi 2-3 billion harta peneroka banggang.

Jom para peneroka Felda semua mari kita undi UMNO lagi di PRU 14 nanti! Jangan lupa ya dedak 2-3 ribu sedang menanti.. he he he.

Anonymous,  9 January 2017 at 07:37  

A secretary general of a gomen agency,can accumulate millions in local,foreign currencies and gold bars.And all these in just a few years.Just imagine how much a federal minister,with huge political influence and power,can accumulate in just one term(5 years) in office.Hundreds of millions.

Anonymous,  9 January 2017 at 14:03  

Great to see that Sakmongkol AK47 is back!

You look great in the new photo. You lost weight. Your face suggests that you have had a rough ride but are much, much wiser from it.

Will be checking in from time to time ....

Anonymous,  9 January 2017 at 15:42  

Hate to make a comment that has been repeated time and again - that is nothing that is happening to Malaysia now is purely the fault of the leaders or the elite. Yes, I beg to differ on what is written in the last few paragraphs of the blog post.

It is never solely the fault of that seriously corrupt leader of Malaysia from Pekan or even the one from negeri sembilan. They are doing what come naturally to them as men of power. Also, they have been at it for such a long time - and nothing bad has happened to them in consequence. Instead, it is also the fault of those associated with Felda. Over the years they just never know any better about their votes, voices, etc. And now they finally get what they deserve. And worse is to come with or without that guy from johor coming into the picture.

Will the day arrive when the marhaen finally realize that it is their fault too for the terrible things that they have to experience these days? Unless such happen it does not seem that change will finally take place in Felda and for that matter Malaysia as a whole. Sad but true.

Anonymous,  9 January 2017 at 21:07  

Inilah cerita ular makan ekornya sendiri.

Anonymous,  9 January 2017 at 23:05  

Yang bangang adalah orang yang berterusan mengundi parti pemerentah tanpa guna kepala hotak..

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP