Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday 6 January 2017

Angkara durjana Najib- dari 1MDB ke FGV



Ada berita Najib sebut dia akan pulangkan RM2.6 billion kalau dia menang PRU14.
 ??? ertinya, dia mengaku dia ambil RM2.6 billion. Dengan wang siapa dia akan pulangkan? Tentu bukan dengan duit sendiri. Dengan memalsukan harga2 projek yang diberi kerajaan? Itu maknanya, curi duit dol beri kepada samdol.
Rakyat yang cerdik sudah tahu cara Najib dan menteri2 nya curi duit. Mana2 projek akan ditambah dengan komisyen yang diidamkan. Contoh: jika kos ERL ialah RM46 billion, tapi dia mahukan RM9 billion- kos itu ditambah menjadi RM55 billion. RM9 billion boleh bayar RM2.6 billion dan ada lebih untuk membiayai pilihanraya. 
Kemudian beri cerita bohong kepada rakyat- RM46 bilion kos pembinaan sahaja- tidak termasuk kos pengambilan tanah dan lain2.
Mustahil angka RM46 billion iti disebut tanpa melakukan costing dan memasukkan perkara2 seperti kos tanah dan kos pelbagai yang lain.
Benar, ianya jumlah yang dipinjamkan oleh China, tapi keajaan akan bayar bagi pihak rakyat. Ini mungkin dicapai dengan menjual asset negara- tanah, sumber2 asli. Adakah Najib peduli hal ini? Dia tidak peduli kerana sekarang, dia terdesak membayar kembali wang yang dicuri melalui 1MDB, SRC dan entah mana lagi, termasuk Felda.
Najib rasuah. Najib mencuri duit 1MDB. Curi duit SRC. Duit Felda duit GLC2 lain. Najib bohong berulang kali. Najib tidak boleh di beri amanah. 
Diberi kepercayaan, dia menipu kita. Diberi kuasa dia guna kuasa untuk menindas diberi kekebasan, dia bebas mencuri dan melakukan apa sahaja.
Jika Najib mewakili bangsa Melayu- maka bangsa Melayui itu kaki bohong, tidak boleh dipercayai, tidak amanah, suka berbohong dan menekan orang lain.
Inikah bangsa Melayu yang lemah lembut dan berbudi perkerti dan beragama Islam? Jika demikian, semua pujian kepada bangsa kita ialah pujian pada diri sendiri dan fantasi.
Maka jangan kita biarkan Najib dan UMNO mewakili bangsa Melayu. Bahkan tidak ada parti pun yang boleh mewaikili kita. Kita mesti tegaskan kermerdekaan minda kita dan memandangkan kerajaan hanya sebagai suatu wadah mencapai matlamat masyarakat yang tidak boleh dicapai secara sendirian.
Ingat tak bila FGV dicadang disenaraikan- PM kata, FGV akan mempunyai rakan kongsi pelabur asing yang mempunyai strong global presence? Well, kata orang putih- itu semua bullshit. Hari ini, hampir 90% saham FGV dimiliki oleh pelabur tempatan yang tidak ada nama lansung dalam dunia. Jadi pelabur asing yang ada global presence hanya kelentongan Najib.
Akhir tahun,2016, dividen ialah 2 sen. Jika peneroka masih simpan 800 unit saham FGV, dia dapat dividen RM16. Dia bayar pinjaman ke Felda pada kadar RM50 sebulan iaitu RM600 setahun. Masuk RM16, keluar RM 600. Inilah pelaburan yang baik yang dijanjikan oleh Najib.
Harga runcit saham ketika diapung ialah RM4.55. pada kemuncak nya, saham melonjak naik hingga RM5.30. pemain2 yang memegang jutaan saham sudah pun menjual saham mereka dan meraih jutaan Ringgit untung dari bermain saham. Inilah pulangan atas pelaburan asal sebanyak RM3600.
Tapi mereka yang pegang saham tersebut , tersadai dengan saham yang berharga RM1.50—RM1.60. Felda sendiri ada 730 juta saham. Jika dividen 2 sen, pulangan pelaburan kepada Felda ialah RM14.58 juta. Dicampur dengan RM585 juta( yakni hasil kongsian bersama, felda ada 599 juta.  campur dengan RM250 juta, Felda dapat 849 juta.
Katalah akhir tahun 2016, Felda dapat RM1 billion. Tapi ianya masih tidak cukup untuk mengurus tanggung jawab social nya keatas peneroka. Ia masih memerlukan RM1.9 bilion untuk mengurus felda- pengurusan, perbelanjaan keatas  peneroka, belanja tanam semula oleh peneroka.
Daripada mana felda akan dapat sumber pembiayaan?
Dari tahun 2013 sehingga 2016, keuntungan FGV menurun sehingga menjadi kerugian RM98 juta tahun 2016. Dan antara sebab yang dikatakan penyumbang kerugian ialah land lease agreement antara FGV dan Felda iaitu kena bayar sewa RM250 juta setahun.
Apakah FGV , seperti sebahagian besar masyarakat, mahu berniaga dengan kosong kos? Hendak dapat tanah sawit free?
Ini bermakna Felda , institusi kerajaan yang menjalankan tanggung jawab social akan tersekat menjalankan kewajipan nya. 70% pendapatan Felda dahulu datang dari sector perladangan. Jika ia kekurangan RM800 juta setahun, bagaimana ia mahu menjalankan kewajipan sosial nya? 
Membina jalan kampong, menurap jalan, membaiki kemudahan sosial- balairaya, dewan orang ramai , membaiki surau dan masjid dll. Bererti kawasan rancangan Felda akan jadi tumpuan perbelanaan kebajikan yang besar. Ini akan menyedut  belanja dari perbendaharaan.

Kedua, ingat tidak janji Najib bahawa investment arm peneroka iaitu KPF akan menjadi pemegang share terbesar dalama FGV? Lagis ekali- bohng dan tipu. KPF hari ini hanya ada 5.8% share dalam FGV.
Ertinya, peneroka kena tipu hidup2.
Ingat atau tidak bahawa FGV sebelum disenaraikan ialah 100% milik Felda. Jadi apabila FGV ambil alih Felda Holdings, sebetulnya, Felda sendiri ambil alih felda Holdings dan membuang KPF. 
Ertinya, felda tidak mahu kehadiran KPF dalam FGV yang disenaraikan. Buat menyemak sahaja dengan budaya koperasi yang memerlukan satu kampong untuk membuat suatu keputusan. Cara ini tidak baik untuk bisnes bertaraf global presence.
Fakta ini peneroka tidak sedar. Sebab mereka ingat, KPF akan dapat durian runtuh selepas penyenaraian dan untung akan diagihkan kepada ahli KPF. Ia tidak terjadi.

Apa yang dimilik oleh KPF dalam Felda Holdings Bhd- hilang dengan angkat tangan. 360,000 hektar sawit dalam FPsb hilang. Puluhan syarikat yang mendapat untung terlepas dari KPF.  Peluang untuk terus membeli sawit dari peneroka sekarang ini jatuh dalam tangan FGV. Itupun ada economic value.
Melalui FGV- Felda nyahkan KPF, ambil alih semua harta dan Felda Holidngs dan hak membeli saiwit peneroka.
Siapa yang menasihati Najib dan dibayar lumayan pula , terbukti bukan pemikir stratejik. Daalm kes felda/fgv /kpf/felda holdings misalnya- asset2 startejik sepatutnya diletak dalam tangan KPF. Hampir semua ahli KPF itu Melayu dan meletakkan asset stratejik dalam tangan mereka menjamin pendapatan yang tinggi. Sebaik sahaja asset stratejik terlepas, bukan sahaja susah untuk diambil balik, kos nya tentu tinggi.

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP